Gå til hovedindhold

Væskebalance.

Af Functional Nutrition

Fakta om væske og væskebalance

Væske er vigtigt for din præstation, da selv et mindre væskeunderskud påvirker din præstationsevne - et væsketab på bare 2% af din kropsvægt, cirka mellem 1 og 1½ liter vand, nedsætter rent faktisk præstationsevnen med op til 20%.

Væske er livsvigtigt for alle kroppens funktioner, ikke mindst for hjernens. 85% af hjernen består nemlig af væske, og kroppen giver den derfor førsteprioritet, hvis du mangler væske. Er kroppen i væskeunderskud, vil hjernens funktion være nedsat.

Hvornår er det relevant at indtage mere end bare vand? Hvis dit OCR-løb varer mere end 1 time eller hvis du sveder meget, er det relevant at indtage sportsdrikke med natrium og kulhydrater, som er med til at binde væsken i kroppen.

Få styr på din saltbalance før raceday: Sveder du meget? Nogle atleter taber meget salt via sved under træning eller konkurrence. Salttab har ligeledes stor indflydelse på din præstationsevne og medfører muskelkrampe. Inden raceday anbefaler vi, at du undersøger hvorvidt, at du en ”salt-sveder”. Dette kan du gøre ved at iføre dig en sort bomulds T-shirt under et træningspas, hvis der er salt-krystaller på T-shirten under arme og ved brystet, så er du testet positiv og dermed skal du være ekstra opmærksom på din saltbalance.

Hvis du er en ”salt-sveder” anbefaler vi dig at indtage en sportsdrikke med et højt salt/natrium indhold (600-1000 mg natrium pr. 1000 ml væske), der kan reducere risikoen for at opleve muskelkrampe.

Gode råd til din væskebalance

  • Sørg for at være i væskebalance inden træningens start ved at følge tidslinjen.
  • Drik før tørsten for alvor melder sig.
  • Sørg for at have fyldte kulhydratdepoter ved at spise et måltid 1-2 timer inden race start og spis f.eks. en banan kort tid inden start.
  • Husk at spis selv om sulten ikke er stor pga. nervøsitet eller spænding inden race. Din krop har nemlig brug for benzin til motoren.
  • Drik ikke mere end 1,2 liter i timen.
  • Tydelig gul/mørk urin og lav urinvolumen er tegn på væskemangel. Omvendt: klar urin og stor urinvolumen er tegn på god væskebalance.

Sådan beregner du dit væsketab efter race:

Udregning af væsketab er kompliceret, men vi kan anbefale dig at lave din egen væsketest for at regne ud, hvor meget det er nødvendigt for dig at drikke før, under og efter træning/ konkurrence på teamdanmark.dk – søg på væsketest.

Anbefalede produkter til artiklen

Læs mere