Gå til hovedindhold

Vejen til CrossFit Games

Marianne Højbjerg er 51 år og mor til 5. Siden 2012 har CrossFit fyldt en stor del af hendes liv, hvilket har ført til, at hun i marts 2020 deltog i CrossFit Games Qualifiers, hvor hun sikrede sig en plads CrossFit Games 2020 som nr. 7 i verden i alderen 50-54. Vi havde fornøjelsen af at følge hende på vejen...

NOTE: Desværre afholdes Games ikke i år pga. corona. Interviewet er foretaget inden corona ramte Danmark, så det afspejler Mariannes "normale" træning i tiden inden.

CrossFit Games blev afholdt for første gang tilbage i 2007 - og har til formål at finde ud af:

"Who is the fittest? How do you know? Since 2007, the CrossFit Games have evolved to answer these questions. Each year the Games are a more comprehensive test of fitness, and the athletes raise the level of competition to unprecedented heights."(1)

Hvordan forbereder man sig på bedst mulig vis til sådan en omgang? Det ville vi meget gerne vide. Derfor fik vi lov til at følge Marianne i hendes rejse mod en plads i CrossFit Games. Vi supporterede Marianne med produkter til hendes træning - bevares, hun træner ikke mindre end 2 til 3 timer 5 dage om ugen (+ det løse, siger hun med et smil). Hun har en personlig træner, som hun ser 1 gang om ugen. Så det er ikke, fordi hun er kommet sovende til at ligge nr. 17 i verden ud af ca. 4900 kvinder i alderen 50-54 år. Det var i hvert fald hendes placering inden Qualifiers 2020.

Marianne Højbjerg præsentation

Men altså Marianne, lad os lige høre, hvordan du får det hele til at gå op med familieliv, som mor til 5 og et fuldtidsarbejde som SOSU-assistent? 

"Jeg får det hele til at gå op, fordi jeg har en mand som hjælper mig. Lige fra børnene var små, har han altid sørget for, at jeg havde et frirum til min motion, som så nu er CrossFit, som jeg startede med i 2012. Han ved, jeg skal træne meget lige nu, og der er altid kun et smil fra ham og et "go' træning". Han holder styr på det der hjemme. Når jeg er træt og skal på arbejde, får jeg en krammer, og han forsøger at muntre mig op. Mine børn synes, de har en super sej mor, så det gør mig også glad. Så det havde ikke været muligt uden min mands støtte."

Og når du nu træner min. 5 dage om ugen - så har du en rimelig høj forbrænding af kalorier. Hvordan sørger du for at få nok indenbords i løbet af en dag - og ikke mindst nok protein?

"Jeg starter dagen med en god portion havregrød kogt på vand, æble og kanel. Inden jeg spiser det, hælder jeg ca. 2 dl rismælk rystet med 1 scoop proteinpulver over. Så træner jeg 2 til 3 timer. Før træning tager jeg et pre-workout shot, som jeg er blevet rigtig glad for, og hvis det er lang workout eller cardio (og det er det som regel), tager jeg også pre-workout. Efter træning får jeg 1 scoop proteinpulver med en riskiks til for at få lidt carbs. Til middag har jeg som regel food preppet, som er ris/bulgur eller kartoffelmos med spinat og grøntsager på panden og kyllingbryst. Om eftermiddagene får jeg typisk en bananpandekage med skyr og frugt. Aftensmad spiser jeg (når jeg ikke er på arbejde) det samme som familien dog med flere grøntsager og mindre sovs. Når jeg er på arbejde, har jeg en boks mad med, som jeg også spiser til middag. Inden sengetid, hvis jeg er sulten, spiser jeg sommetider lidt skyr eller riskiks med chokolade og banan. Jeg har gerne en energidrik og en proteinbar med de dage, hvor jeg arbejder."

Produkter - Marianne Højbjreg

Hvad har du primært fokus på i din træning, så du kan forberede dig så godt som muligt?
"Vi bygger mest på min motor og nogle gymnastiske øvelser lige nu."

Hvordan finder du motivationen til at træne så meget?
"Min motivation får jeg af selve sporten. Jeg elsker jo crossfit. Der er ikke som sådan deciderede øvelser, jeg ikke kan, men der er øvelser, som jeg ikke er så god til. Og så er jeg sådan indrettet, at det går jo ikke. Så jeg prøver hele tiden på at blive bedre og hurtigere. Jeg har altid været konkurrencemenneske, så når jeg gør noget, så skal det være det bedste, jeg overhovedet kan præstere."

Hvis du ender med at kvalificere dig til Games - har du så et nyt mål for selve konkurrencen?
"Hvis jeg går videre til games, så skal jeg selvfølgelig på podiet - og helst i toppen." 

Er der slet ikke dage, hvor du bare har lyst til at smide dig på sofaen og ikke tage afsted?
"Det er der helt sikkert - men når jeg har de dage, så slæber jeg mig afsted alligevel. Faktisk oplever jeg, at det ofte er de dage, hvor jeg har størst udbytte af min træning."

Opdateret maj 2020: Måske det er Mariannes ukuelige selvdisciplin - eller bare hendes måde at tilgå Crossfit sporten på. Alt andet lige, så endte Marianne med at kvalificere sig til Games 2020 - endda med en placering som nummer 7 i verden af kvinder i alderen 50-54 år. Det kræver sin kvinde, og det kræver dedikation! Desværre gør den igangværende coronapandemi, at Games 2020 er aflyst. Men Marianne fortæller, at hun vender stærkt tilbage igen næste år.

Herfra skal der lyde et kæmpe tillykke og en stor tak til Marianne for, at vi fik måtte følge hende på vejen! Vi glæder os til at se, hvad 2021 bringer.

Kilder: 

1: CrossFit Games online via: https://games.crossfit.com/history-of-the-games

Read on