Gå til hovedindhold

Ambassadørportræt med OCR-løber Secilie Bjerre

Af Karoline / Functional Nutrition

Vi har taget os en snak med OCR eliteløber Secilie Bjerre, som på trods af en sen introduktion til OCR sporten, har formået at komme umådelig tæt på en podieplads til VM. Hvis du er blevet nysgerrig på, hvordan man både jonglerer rollen som mor, fuldtidsjob og en kæmpe passion for OCR, så læs med i interviewet nedenfor. 

Kan du fortælle lidt om dig selv? Hvad laver du når du ikke træner?
Jeg arbejder ret meget, da jeg ved siden af mit fuldtidsjob som centerleder også er instruktør og personlig træner. Men når jeg ikke arbejder og træner, så er jeg sammen med min familie. Eller jeg leger i min rig i min garage.... meeeen det er jo egentlig også træning. 

Hvordan ser en normal hverdag ud for dig?
Mine dage er ret forskellige i forhold til mødetider. Nogle dage møder jeg kl. 7 og andre først kl. 13. Træningen bliver så flettet ind i den ene eller anden ende. Jeg prøver at lægge den så det går så lidt ud over min familie som muligt. Jeg kan godt finde på at træne inden arbejde, selvom jeg møder allerede kl. 7 hvis det betyder at jeg så kan komme tidligere hjem. En typisk dag kunne være, løbe, spise, arbejde, træne, familie, sove og så forfra.

Hvordan fandt du ud af at det lige skulle være OCR, som du skulle prøve kræfter med? Hvad fik dig til at springe ud i det?
Jeg var lige kommet til et sted i mit liv hvor overskuddet voksede i takt med at børnene blev større og jeg fik lyst til at konkurrere. Jeg vidste bare ikke i hvad. Det første jeg tænkte på var Triatlon. Jeg har altid været nogenlunde til at løbe og synes det var ok, men lidt kedeligt. Dog synes jeg cykling og svømning var endnu mere kedeligt, så måske skulle jeg finde på noget andet. Helt tilfældigt spurgte en kollega om jeg ville være med i Nordic Race. Jeg havde aldrig hørt om det før, men var klar på en udfordring. Jeg undersøgte hvad det var for noget og begyndte at træne lidt op til det. Inden løbet fik jeg nogle tips af en erfaring OCR løber. Da jeg var til mit første løb, var jeg solgt på stedet. Jeg hyrede straks en træner til at gøre mig god - jeg ville løbe med eliten.

secilie

Hvordan holder du motivationen oppe?
Det gør jeg ikke altid. Men jeg fortsætter alligevel for jeg VIL mit mål, det er meget klart for mig og jeg ved at hvis jeg sløser med træningen så kommer jeg i hvert fald ikke til at nå målet. Min træner og det at deltage i forskellige løb er med til at holde min motivation oppe. Samtidig bruger jeg mine træningsmakkere og konkurrenter til at motivere mig til at blive bedre.

Hvordan får du det hele til at gå op i en højere enhed med familie, arbejde, træning og fritid?
Det går stærkt nogen gange. Træningen går jeg aldrig på kompromis med - medmindre mine børn har brug for mig. Jeg har også en fantastisk ex mand (er for nylig blevet skilt) som har været en kæmpe støtte og trukket det store læs - og gør det stadig. Jeg kunne ikke være kommet så langt uden ham. Fritid er mest i weekenden - ellers tid med venner står ofte på træning. TV er en by i Rusland.

secilie


Træning er jo en enormt stor del af dit liv, så har du nogensinde dage hvor du ikke har lysten til at træne?
JA. Men jeg gør det alligevel. Jeg er så afklaret mht mit mål og fast besluttet på at følge min plan. De dage hvor jeg ikke gider minder jeg mig selv om hvorfor jeg gør det og den gode følelse når det er overstået. Jeg dropper aldrig en træning. Medmindre min krop er helt smadret - så kan jeg godt vige lidt for planen, for jeg får ikke noget ud af træningen hvis jeg ikke er restitueret nok.

Hvordan ser en normal træningsuge ud for dig? Har den ændret sig efter hele denne skøre tid med Corona?
Jeg brugte Coronaen til at give min krop en pause og tage lidt vægt på. Jeg trænede stadig men med lavere intensitet og volume.
Ellers ser en normal uge sådan ud:
Løb: 4-5 gange om ugen fordelt med lange rolige ture, almindelige ture, tempoture og intervaller. Løber mellem 7-16 kilometer pr. tur.
Basis styrketræning: 2-3 gange om ugen. Der er størst fokus på overkrop.
Høj intensitet/workouts ala crossfit: 1-2 gange om ugen.
Grebstræning: Ca. 4 gange om ugen.

secilie

Hvilke Functional Nutrition produkter bruger du i forhold til din træning? Og hvilke produkter bruger du på hvilke tidspunkter?
Jeg bruger faktisk næsten alle produkterne fra FN. 
Når jeg skal til konkurrence eller give den ekstra gas til træning bruger jeg preworkout. Oftest pulveret, men indimellem også de færdige shot. Hver dag får jeg en proteinbar eller snackbar - nogen gange begge dele... det er noget jeg glæder mig til og gør faktisk at jeg ikke har så stort behov for slik og andre søde sager. Vitaminer hver dag - jeg er af den overbevisning af det er meget svært at få nok gennem kosten - især hvis man træner meget. Det er hele pakken. Jeg eeeelsker Hair and Nails vingummierne - de hjælper mig faktisk også at holde den søde tand i ave... har vi ikke allesammen sådan en ;o) Når jeg træner får jeg enten intraworkout eller den blå isotonic - det hjælper mig til at holde energien gennem hele træningen. 

Kreatin tager jeg i min proteinshake når jeg blander den selv. Jeg veksler lidt mellem de færdige proteinshakes og dem man selv blander. Jeg får 1-2 shakes om dagen for at få nok protein. Den ene efter træning og den anden får jeg lige inden sengetid. Jeg bruger også jordbær eller vaniljeproteinpulver når jeg og ungerne får det vi kalder is-yoghurt. Den blå Zero energidrik vil jeg helst ikke undvære... det er min treat på job hver dag når man har lidt skærm tid og skal være lidt skarp ;o) Den er også fast sortiment i tasken når jeg er på tur. Proteinfood har jeg brugt når jeg har "glemt" at lave madpakke - det kan man jo nemt glemme når man har travlt. 

Mange atleter har jo nogle helt særlige ritualer inden de går på banen? Har du noget særligt, du gør inden et løb?
Jeg har ingen ritualer inden et race. Men jeg har tasken fyldt med produkter, så jeg er sikker på ikke at gå kold. 

Hvilke resultater er du mest stolt af?
Uhhh der er faktisk en del. Jeg er ret stolt af, at jeg på meget kort tid kom til at løbe med eliten og allerede på mit første år i OCR kvalificerede mig til VM og blev nr. 6 ud af 72 kvinder i min aldersgruppe. Det var i 2018. I 2019 blev jeg nr. 4 i min aldersgruppe... alt for tæt på 3. pladsen.

 

secilie

Hold da op! Det er godt gået. Du har jo allerede opnået en hel del, men hvad er dit ultimative mål?
Min store drøm er at stå på podiet til EM og VM i min aldersgruppe. Jeg har været SÅ tæt på, så jeg er helt sikker på jeg nok skal nå det og jeg er villig til at arbejde for det. Jeg kan næsten mærke hvordan det må være at stå i udlandet på den store scene på podiet som nr. 1 eller 2 med det danske flag. Jeg var SÅ klar i år til at give den gas til EM i Italien i juni måned, men Coronaen fik det udsat til næste år. EM og VM er mine mål - her kan jeg konkurrere i min aldersgruppe. Til de mindre løb i Danmark og udlandet konkurrerer jeg mod pigerne fra 18 og op efter og når man er over 40 så har man altså lidt begrænsninger i forhold til at løbe hurtigt nok. 

Der skal lyde et kæmpe tak til Secilie for at dele ud af sin hverdag og hendes vej ind i OCR-verdenen. Hvis du er blevet endnu mere nysgerrig på Secilie og hendes aktive livsstil, så kan du følge hende på Instagram her @fuckslankekuren

Read on