Gå til hovedindhold

Ambassadør portræt - #stayhome med Stine Haslev

Af Nanna / Functional Nutrition
Billede credits: #WinterGames20DK #RXDEvents #CrossFitPitstop #støtdemderstøttersporten @rxdevents @tnjphoto

Corona-tider = #stayhome for de fleste. Vi tog en snak med vores meget aktive ambassadør Stine Haslev for at høre, hvad hun får dagene til at gå med. Normalt holder hun sig beskæftiget med træning, venner, familie og studie - så hvordan har hun det med social distancing i disse tider? Det handler i store træk om at være kreativ og holde sig igang fortæller hun i det følgende...

Hvordan ser en normal hverdag ud for dig? 
Jeg studerer til fysioterapeut og er halvvejs med studierne her i Esbjerg, hvor jeg også bor med min kæreste. Og så dyrker jeg crossfit 12 gange om ugen (altså 2 gange om dagen ca.). Det er typisk 2 timers varighed om eftermiddagen og så en times varighed kl. 5 om morgenen. Jeg er virkelig en early-bird, og det kan godt irritere min kæreste lidt nu i disse corona-tider, hvor jeg fortsat vågner tidligt og vil have gang i dagen. Det kommer jo nemt til at gå ud over ham, når man nu bor sammen ;-) Udover det er jeg træner i Arca-Maskineriet og har ca. 9 timer ugentlig, hvor jeg underviser hold - og det er så ud over de 12 gange jeg selv træner. Så det kan man vist godt kalde et fuldtidsarbejde - ved siden af et fuldtidsstudie.

Hold nu op - det var alligevel en sjat. Har du oplevet at miste motivationen, når du nu bruger så meget tid på træning?
Jeg har faktisk aldrig mistet motivationen til at træne. Det lyder måske lidt mærkeligt - for det skulle man tro, når man træner så meget, som jeg gør, men det har jeg heldigvis ikke prøvet. Men jeg kan selvfølgelig godt mærke, at jeg kan blive lidt træt. 

Det er jo din normale hverdag - og i disse tider forestiller jeg mig, at der er vendt helt op og ned på det. Hvordan ser dine dage ud efter corona har ramt Danmark?
Lige pt. er jeg i praktik på Sydvestjysk Sygehus, så der har jeg dage fra ca. kl. 8 til kl. 14. Og så går jeg typisk en tur om morgenen eller været ude og løbe en tur. Jeg forsøger også at træne, det jeg nu kan, når jeg kommer hjem. Så det er meget løb, og hvad jeg lige finder på af kropsrelaterede øvelser. Vi har en lille træningsgruppe, hvor vi snakker meget sammen og udveksler ideer til, hvad man lige skal gøre i den her periode. For mig er det svært ikke at møde de samme personer hver dag, som jeg kan træne og få humøret op sammen med efter en lang hård dag. Så vi har sammen sat os et mål omkring, hvad der skal være i fokus i den her uge f.eks., har vi fokus på mobilitet i den her uge og ugen efter er det løb - så vi har lidt nogle holdepunkter, så det hele ikke bare går i stå. 

Træningsserie

Hvor deler I jeres træninger?
Vi er 6 piger, der træner det samme program og træner "sammen" - så på Facebook kan vi dele, hvad vi har trænet i dag og spørger hinanden om, nogen har en god ide til, hvad man skal lave i dag. Det gør også, at vi får trænet nogenlunde det samme og forhåbentlig stadig er på samme niveau, når vi er tilbage til den normale hverdag igen. 

Er det også en måde, hvor du kan presse dig selv lidt ekstra - eller hvordan finder du motivation til at give en tand mere, når nu du ikke har dit crew fysisk på sidelinjen?
Det er mega svært at presse sig selv. Og derfor træner jeg en del med min kæreste, som er en virkelig god løber. Så der er det virkelig også lykkedes at presse mig selv, som i VIRKELIG presset. Det gør også, at jeg får arbejdet med mine svagheder: Mobilitet og mit løb..Det er også vigtigt for min crossfit form at være i god løbeform. 

Normalt træner du 12 gange af 1-2 timer pr. gang. Tænker du meget over, at du ikke får trænet lige så mange timer nu? 
I starten var jeg ret frustreret, for jeg følte ikke, at jeg hverken fik mine morgentræninger eller i det hele taget fik ligeså meget ud af mine træninger. Nu har jeg valgt at fokusere på at presse mig selv så meget som overhovedet muligt i den tid, jeg nu kan træne og så forsøge at få det bedste ud af situationen. Vi er jo alle sammen i det samme lige nu - og det er jo ens for alle. For mig er det vigtigste at få det bedste ud af det, om det så er 20 minutter eller en time, så bare det at komme ud og træne er nok for mig lige nu. 

Og hvor foregår træningen?
Vi har en dejlig have, hvor vi kan træne med et par håndvægte. Derudover løber vi ud til en atletikbane, som ligger tæt på, hvor vi bor. Der kan vi lave intervalløb og en masse kropsvægtsøvelser. Man bliver jo nødt til at være lidt kreativ. Derudover har jeg også været ude på en masse 10 km-gåture med min søster, som bor lige i nærheden. Det er ikke noget, man normalt ville gøre, men det er utrolig rart - og det gør også, at vi stadig kan ses - med god afstand.

Træning

Nu er vi lidt inde på det ift. det sociale - hvordan får du det til at fungere for dig at holde kontakt med venner og familie?
Vi kører det digitalt via Facebook både med mine træningspiger og studiepiger. Hvor vi konstant skriver sammen og holder hinanden opdateret. Ellers har jeg faktisk kun set min søster og hendes kæreste - og så bor jeg jo med min kæreste. Jeg er nødt til at tage mine forholdsregler, nu hvor jeg arbejder med patienter hver eneste dag, så for mig er det virkelig vigtigt ikke at risikere at komme til at smitte nogen af dem. Så jeg forsøger at holde mig så isoleret som muligt. Det er selvfølgelig hårdt ikke at kunne se sine to nyfødte niecer, men så får jeg "morgen-snaps" af dem hver morgen - så jeg kan følge med på den måde. Og så snakker jeg en hel del med mine forældre over telefonen - jeg er normalt virkelig et socialt menneske - både med min familie og mine venner, så det er klart en udfordring at skulle undvære dem.

Er der noget du er blevet opmærksom på ved dig selv i den her tid?
Jeg er virkelig dårlig til at sidde stille - og bliver rastløs efter to minutter. Det vidste jeg jo egentlig godt, men det betyder, at det bliver til mange gåture i løbet af en dag. Derfor er jeg spændt - og en smule nervøs for at skulle stoppe i praktik om en uge, fordi der slet ikke kommer til at være noget struktur på min hverdag. Den må jeg selv skabe. Det positive er omvendt, at jeg har koncentreret mig meget mere om madlavning og bagværk i det sidste. Min morgenmad er f.eks. et af højdepunkterne for mig. Jeg elsker at putte Functional Whey 100 Chocolate min morgenmad - faktisk så højt, at min kæreste er begyndt at grine lidt af mig. Og så plejer jeg også gerne at slutte en træning af med en proteinbar for lige at få noget i maven, der ikke fylder alt for meget.

Og har du her afslutningsvis et godt råd til de, som mangler inspiration til at komme igang evt. med at træne derhjemme? 
Start stille ud - gå nogle gode ture i et område, hvor der ikke er for mange mennesker. Hvis du er klar på en lille udfordring, kan du også starte med at bygge din løbeform op. Prøv dig frem og se, hvad du kan holde til. Hvis du ikke er så meget til løb, vil jeg anbefale, at starte med at finde et nemt træningsprogram, hvor øvelserne er nemme at udføre hjemme i din stue. Det vigtigste er nok at give det tid og bare glæde dig over, at du gør det - uanset om det er 10 minutter eller 1 time.

Herfra skal der lyde en kæmpe tak og virtuel high-five til Stine for, at vi måtte få et lille indblik i hendes hverdag under corona. Følg Stine på Instagram her @stinehaslevchristensen

Vi håber, I alle passer godt på jer selv og jeres nærmeste i disse tider.

Read on