Gå til hovedindhold

Ambassadør portræt - Eliteløber Laura Valgreen

Af Nanna / Functional Nutrition

Laura Valgreen er (på trods af sin unge alder) et efterhånden veletableret navn i løbeverden, hvor hun er elite langdistance løber på det danske landshold. Hun konkurrerer både i baneløb, landevejsløb og crossløb. Hvis du allerede nu tænker: Wow – hun lyder som en ”superwoman”, så læs med – der er meget mere, hvor det kommer fra.

Hvad laver du, når du ikke træner?
Jeg går i 3. g – så jeg bliver færdig til sommer. Derfor har der været ret meget skole at se til oveni en masse træning. Og så er jeg nok lidt atypisk i forhold til mange andre langdistanceløbere, fordi jeg også laver rigtig meget crossfit og styrketræning ved siden af mit løb.

Hvornår begyndte du at konkurrere?
Jeg startede med atletik, da jeg var 13-14 år – og det blev hurtigt klart for mig, at det var i løb, jeg havde min styrke. I 9. klasse tog jeg på efterskole, og der blev jeg hurtig kendt, som hende, der kunne løbe. Og her blev der afholdt et efterskole DM for alle landets efterskoler, hvor jeg vandt DM i 10 km på landeveje. Og det samme skete året efter, hvor jeg igen vandt DM, mens jeg gik på efterskole - og det på trods af, at jeg 3 måneder inden havde brækket mit ben. Så allerede der, var det gået op for andre, at jeg kunne finde ud af at løbe. Da jeg så kom i 1. g tog det for alvor fart – og især 2019 har jeg lavet nogle rimelig gode resultater.

Laura Valgreen

Ja, og speaking of resultater: Hvilket resultat er du allermest stolt af?
Jeg vandt bl.a. Royal Run (DM 10 km landevej, 33:41) i 2019 og internationalt vandt jeg bronze på 5000 meteren til EM (16:10). Og så vandt jeg et Nordisk Mesterskab på 3000 meter. Og så fik jeg også ret gode placeringer til VM i cross og har i løbet af 2019 løbet nogle af de hurtigste tider, der er løbet af en under 20 år nogensinde.

Derfor er det svært for mig at svare på, hvilket jeg er allermest stolt af. I forhold til tider, så ved jeg, at jeg vil kunne løbe det meste meget hurtigere i dag, end hvad jeg gjorde i 2019. I februar 2020 løb jeg et halvmaraton på 1 time og 12 minutter, som var U23 dansk rekord - og kvalificerede mig til både VM og EM (som desværre er aflyst pga. corona). Men det står stærkt i min erindring, fordi det er en tid, jeg er rigtig stolt over, og også at jeg kunne kvalificere mig til de mesterskaber ud fra det. I 2019 – på hjemmebane - var Royal Run en stor oplevelse, men internationalt er det nok min EM bronzemedalje, jeg tænker mest på. Så det er nok de 3 ting, jeg er mest stolt over.

Du er jo dygtig indenfor så mange discipliner – hvor ser du, at du virkelig kan brænde igennem?
Jeg synes jo egentlig at baneløb, landevejsløb og crossløb supplerer hinanden rigtig godt – og heldigvis er de spredt ret godt ud over året. Så jeg løber jo egentlig alle løb, men jeg tror på sigt, at det er på de lange distancer indenfor langdistanceløb, at jeg har de bedste chancer.

Og hvordan motiverer/presser du dig selv til at blive bedre?
Jeg er ikke en der bliver drevet af, at det er en konkurrence – og det er heller ikke med øje for resultaterne til konkurrencerne, at jeg finder motivation til at træne i hverdagen. Det er en reel træningsglæde: Jeg elsker at presse mig selv til det yderste. Det er en konkurrence mod mig selv altid, selvom man selvfølgelig har konkurrenter i andre mennesker, når man er ude til løb, men det er lige så meget min egen rejse – og min motivation til at se, hvor langt jeg kan drive mig selv.  

Laura Valgreen

Hvordan får du det hele til at gå op med træning, familie, venner, skole og fritid?
For at være ærlig så er der ikke særlig meget fritid. De sidste 3 år har mine dage set meget sådan her ud: Skole, træne, hjem, spise og lave lektier, og så er det det. Og det kan selvfølgelig være svært – også fordi man bliver jo nødt til at prioritere i, hvad man gerne vil. Det gør også, at jeg har stillet mig selv spørgsmålet: Er det, det her jeg gerne vil? Men så på den anden side fortsætter jeg, fordi træningen er mit frirum og der, hvor jeg har det bedst.

Har du aldrig dage, hvor du ikke gider at træne?
Det er klart det fysiske, som kan være en begrænsning for mig i forhold til min træning. Fordi jeg har så høj en træningsmængde, kan det ende ud i skader – som f.eks. nu, hvor jeg har skadet min fod. Så det er mere noget fysisk, der begrænser mig, end det er mentalt, at jeg har svært ved at komme afsted. Selvfølgelig er der også forskel på vinter- og sommerhalvåret, om vinteren kan det være ret svært at sætte sig op til at komme afsted.

Hvordan ser en normal træningsuge ud for dig?
Jeg løber mellem 150 og 165 km om ugen, hvor jeg løber intervalpas 3 gange om ugen – og resten er så bare almindelige ture. Typisk vil jeg tage et løbepas om formiddagen, og så laver jeg som regel et crossfit træningspas om eftermiddagen. I den her coronaperiode, har jeg også taget mig nogle længere cykelture, og det kan være alt fra 50 til 130 km. Crossfit og styrketræning er noget, jeg gør rigtig meget nok omkring 6-7 gange om ugen – selvfølgelig med forskellig intensitet. Jeg ved godt, at jeg burde skære ned på mængden af styrketræning og crossfit, hvis jeg skulle styrke mit løb yderligere, men når det er sagt, har det været gavnligt for mig som løber at være stærk. Jeg gør det mest af alt af ”pure joy”, og også fordi jeg gerne vil mestre noget andet end løb.

Laura Valgreen

Du har jo et enormt aktivitetsniveau: Hvordan sørger du for at få nok energi indenbords i løbet af en dag?
Det kan være en udfordring, fordi jeg skal jo indtage enormt meget. Jeg bruger jeres supplementer en del for at hurtigt og nemt få noget energi, der er godt.

Vi kontaktede dig jo for nogle måneder siden angående et samarbejde, hvad fik dig til at sige ja dengang?
Jeg var egentlig ikke i tvivl, fordi jeg allerede brugte nogle af jeres produkter. Så jeg har generelt brugt proteinbarer, proteinpulver og pre-workout (Bubblegum er min foretrukne) tidligere, så jeg var vant til at tage supplementer, og derfor var det ikke noget nyt for mig. F.eks. bruger jeg proteinpulver (Peanut Butter & Chocolate) hver dag på min morgenmad – og så er jeg generelt glad for bars som snack efter træning. Og også isotoniske drikke og Figtheren er en del af min faste daglige rutine. Også Breakfast Shaken er gået hen og blevet en favorit.

For lige at runde det evindige corona, som snakken vist ikke kan undgå at dreje over på… Hvordan har tiden med coronapandemi og lockdown været for dig?
Jeg har trænet utrolig meget, og er faktisk i bedre form nu, end jeg har været nogensinde før. Rent skolemæssigt var den første måned ganske fin med fjernundervisning, SRP-opgave og påske. Jeg er nemlig ret disciplineret, så for mig var det egentlig okay at sidde derhjemme og lave skolearbejde. Og så havde jeg rigtig god mulighed for at træne i den periode – det var skønt i den periode, men har givet en smule bagslag nu. Simpelthen fordi jeg kommer til at træne for meget og bliver skadet.  

I forhold til corona har det også været ret surt at gå i 3. g og ikke vide, om vi bliver studenter på normal vis. Det hele kan føles en smule meningsløst lige nu. Men jeg ved jo godt, at det går ud over alle på en eller anden måde. Det er bare surt show.

Og lad os endelig se fremad til tiden efter corona: Hvad er dit ultimative mål – hvad drømmer du om?
Løbemæssigt har jeg aldrig haft resultatmål som sådan, så der er jeg nok lidt atypisk i forhold til andre løbere. Resultaterne er egentlig meget bare noget, der er kommet som produkt af al min træning. Men OL er noget, jeg er begyndt at se mere og mere som et mål for mig - det vil jeg rigtig gerne. Især nu hvor det pga. corona er udskudt til 2021, ser jeg en god mulighed for, at jeg kan prøve at kvalificere mig. Og det kan egentlig godt være, det er på maratondistancen, at jeg har de bedste muligheder. Under andre omstændigheder, havde jeg nok først forsøgt at kvalificere mig i 2024. 

Ellers tager jeg det meget, som det kommer, og sætter mig mål hen ad vejen. Så på en eller anden måde er mit primære mål nok, det at blive ved med at udvikle mig til det bedre.

Read on